شنیدن روایت پیشرفت آن هم بی‌واسطه از زبان کسانی که آن را طی سال‌ها با تلاش و پشتکاری آهنین رقم زده‌اند، همیشه جذاب و شیرین است.

۲سال کمین برای شکار «آرکیو۱۷۰»

به‌خصوص اگر این پیشرفت در طول ۴۰ سال و از هیچ، رقم خورده باشد. پیشرفتی که در مهم‌ترین حوزه توانمندی ایران اتفاق افتاده؛ یعنی صنایع نظامی. پیشرفتی باتکیه‌بر دانش روز برای رسیدن به مرزهای فناوری. در شرایط معمولی و مثلاً در کشورهای پیشرفته بدون هیچ تحریم و با سابقه تحقیقات و توسعه چند ده‌ساله برای هرکدام از پروژه‌های نظامی که ایران از صفر، آن‌ها را ساخته، هزینه و زمان فراوانی صرف می‌شود. اما جوانان ایرانی با کسری از این هزینه و زمان توانسته‌اند اتفاقاتی را رقم بزنند که عملاً در مخیله بسیاری از کشورهای پیشرفته هم نمی‌گنجد. طی بازدیدی که از پارک هوافضای سپاه داشتیم، سردار بلالی این پیشرفت را برایمان روایت کرد. بخش اول این سفر یک‌روزه را چند روز پیش منتشر کردیم و حالا بخش دوم آن را در ادامه مطالعه کنید.

پیش به‌سوی مدار ۳۶ هزار کیلومتر و فراتر از آن
سردار بلالی گفت ما با ساخت چند نسل از موشک‌های ماهواره‌بر مثل سفیر و سیمرغ به مدار ۵۰۰ کیلومتر یا مدار لئو رسیده‌ایم و انواع مختلف از ماهواره‌ها ازجمله خانواده نور را به فضا فرستاده‌ایم که نسل اول آن وضوح تصاویر بالای ۳۰ متر را دارد که امکان رصد مثلاً یک ناو هواپیمابر را به ما می‌داد تا نسل سوم که وضوح دید ۱۰ متری دارد و بسیار دقیق‌تر از قبلی‌ها بود.
وی افزود: ما برای رسیدن به این مدار توانستیم به ساخت موشک‌های ماهواره‌بری با سرعت ۷/۶کیلومتر بر ثانیه برسیم اما برای رسیدن به مدار ۲۰ هزار کیلومتر و سپس ۳۶هزار کیلومتر (مدار مئو و ژئو) موشک‌های ماهواره‌بر ما باید به‌سرعت بالای ۱۱ کیلومتر بر ثانیه برسند و ما پیش‌بینی می‌کنیم کمتر از یک دهه دیگر به این مدار برسیم و جزو باشگاه کم تعداد کشورهای دارای این توانایی بشویم.

پهپادهایی که تن اسرائیل را خواهد لرزاند
حوزه دیگر توان رزمی سپاه در آسمان که کارشناسان نظامی جهان را متوجه و مشغول خود کرده، پرنده‌های بدون سرنشین یا هدایت‌پذیر از راه دور هستند. همان‌هایی که ما به‌نام مخفف پهپاد می‌شناسیم.
این بخش هم روایت و مسیری همچون برنامه موشکی نیروهای نظامی ما دارد. نخستین پهپاد ایرانی که در دوران دفاع مقدس باایده مطرح شده از سوی شهید چمران و نیروهای یگان سپاه و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته‌شده و مداومت پروازی کمتر از نیم ساعت و برد چندکیلومتری داشت و برای شناسایی در جنگ با عراق ساخته شده، با رنگ قرمز زینت ورودی این بخش از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی سپاه است.
نسل‌های بعدی که همه با نام مهاجر می‌شناسیم و به مدد فیلمی از ژانر دفاع مقدس با همین نام از آن‌ها خاطره داریم در ردیف‌های بعدی هستند.
اما آنچه در این نمایشگاه چشم‌نوازی می‌کند پرنده‌هایی با شکل و شمایل پیشرفته‌ترین پهپادهای آمریکایی به‌نام «پریدیتور» هستند. ابزارهای شناسایی و حمله هوایی از راه دور که در ایران نمونه‌های بومی آن «شاهد» نام‌گرفته‌اند.
این پرنده‌ها با فناوری تمام ایرانی در جنگ علیه داعش نقشی محوری در منطقه ایفا کردند. همین‌ها هستند که تصاویر رصدشان از بالای سر ناوهای آمریکایی در خلیج همیشه فارس مقامات پنتاگون و کاخ سفید را آزار می‌دهد.
به گفته سردار بلالی نسل‌های جدید این پرنده‌ها که با جوانان و متخصصان متعهد این آب‌وخاک ساخته شده‌اند، امروز مداومت پروازی بالای ۳۰ ساعت و بردی بالای ۲هزارو۵۰۰ کیلومتر را دارند و می‌توانند تسلیحات متنوعی همچون موشک‌های هدایت شونده را حمل کنند.

«پریدیتور» آمریکایی که به غنیمت گرفته شده است
صحنه‌ چشم‌نواز این خانواده پرنده‌ها یک نمونه کاملاً سالم آمریکایی از خانواده معروف «ام کیو» در بخشی ویژه از این نمایشگاه است که سردار بلالی می‌گوید بچه‌های ما آن را در یکی از کشورهای همسایه درحالی‌که به دلیل نقص فنی زمین‌گیر بود، به غنیمت گرفتند.
او ادامه می‌دهد این پهپاد به‌سرعت منتقل شد و سالم به ایران رسید و آمریکایی‌ها هم بالای سر این پهپاد تا مقصد این صحنه را از آسمان تماشا کردند، بی‌آنکه کاری از دستشان برآید و متخصصان ما فناوری آن را هم استخراج کردند.

ارتقای نخبه آمریکایی در تهران
جذاب‌ترین بخش این ماجرای شکار فناوری، اما ردیفی از یک پرنده مخوف با شکلی عجیب و جلب‌توجه‌کننده موسوم به دلتا در این نمایشگاه است. تصویری که ما چند سال قبل با شکار یک پرنده جاسوس آمریکایی با آن آشنا شدیم. ماجرای جنگ الکترونیک پدافند سپاه با یک پرنده فوق پیشرفته و هک‌کردن و نشاندن آن در شرق کشور که نه فقط آمریکایی‌ها که همه نیروهای نظامی جهان را متحیر کرد.
«آر کیو ۱۷۰» پیشرفته‌ترین پهپاد جهان است که به گفته سردار بلالی حتی ارتش آمریکا هم آن را در اختیار ندارد و مختص سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا «سیا» ساخته‌شده و هنگامی‌که توسط ایران در یک عملیات نفوذ و جاسوسی به خاک کشورمان شکار شد، جنجال به‌پا کرد.
مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه به نامه اوباما به دولت ایران و درخواست بازپس‌گرفتن این پرنده اشاره می‌کند و می‌گوید: این اتفاق برای آن‌ها بسیار سنگین بود؛ چون برترین فناوری آن‌ها در صنعت هوایی، پنهان‌کاری، اطلاعاتی و.... به دست ما افتاد.

۲ سال کمین برای شکار پرنده نامرئی
اما شکار این پرنده عجیب و اوج قله فناوری جاسوسی آمریکایی‌ها ماجرای جالبی دارد.
سردار بلالی درباره این عملیات می‌گوید: سال ۱۳۸۷ در حال آماده‌سازی موشک ماهواره‌بر «سفیر یک» در منطقه سمنان بودیم که متوجه شدیم یک پرنده خیلی به ما نزدیک شده، به‌طوری‌که با چشم غیرمسلح قابل‌رؤیت بود و دوستان ما توانستند از آن عکس و فیلم بگیرند.
با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم این پرنده همان آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است که زیر نظر «سیا» آمریکاست که در قندهار افغانستان توسط شرکتی به‌نام «جنرال اتمیکس» برای سازمان جاسوسی آمریکا فعالیت می‌کند و از سال‌ها قبل تا عمق کشور نفوذ و جاسوسی می‌کرده و ما اصلاً خبردار نمی‌شدیم. ولی این بار برای اینکه اطلاعات پرتاب ماهواره ما را بدست بیاورد خیلی نزدیک شده بود و ما توانستیم آن را ببینیم و تصمیم گرفتیم آن را به هر نحو شده ساقط کنیم.
وی ادامه داد: اما به دلیل قابلیت‌های بالای پنهان‌کاری این پرنده، باوجود رصد در همه رزمایش‌ها، رویدادهای نظامی و پرتاب ماهواره و... تا دو سال در کمین آن نشستیم.

هدیه خدا پس از شهادت سردار طهرانی مقدم
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید وقتی شما به خدا تکیه کنید او با هزار ملک مقرب شما را یاری می‌کند، این‌گونه روایت کرد: ما از زدن این پهپاد ناامید شده بودیم اما ۲۳ روز پس از شهادت سردار طهرانی مقدم، در آذرماه سال ۱۳۹۰ خداوند این پهپاد را همچون هدیه‌ای به ما داد.
او که مشخص بود قصد ندارد جزئیات نحوه جنگ الکترونیک و نشاندن این پرنده را افشا کند، ادامه داد: این پرنده آن روز در منطقه بردسکن از توابع کاشمر روی زمین قرار گرفت و ما رفتیم آن را در سلامت کامل به تهران منتقل کرده و تمام دانش و فناوری آن را تخلیه و کشف کردیم.
سردار بلالی این اتفاق را چنین تعبیر می‌کند: «معتقدم همان ملائک به ما کمک کردند تا آن روز اپراتورهای پهپاد مجاب شوند و تصور کنند پهپاد به‌جای خراسان رضوی در قندهار افغانستان و روی باند است و این پرنده پیشرفته رادارهایش دچار خطا شوند و در نهایت آن‌ها فرمان فرود و بسته‌شدن شیر سوخت به پهپاد بدهند تا ما آن را با کمترین آسیب بدست‌آوریم».
او می‌گوید: «فناوری این پرنده آن‌قدر مهم و حساس و بی‌نظیر بود که شخص اوباما نامه نوشت و خواست که ما این پرنده را به او پس بدهیم و با برتری هوایی که پس از این شکار فناوری برای ما به وجود آمد، ژنرال مکنزی فرمانده سابق سنتکام -ارتش تروریستی آمریکا- گفت جمهوری اسلامی ایران با این کار خود برتری هوایی آمریکا را به چالش کشید؛ بنابراین ما این اتفاق را هدیه الهی پس از شهادت سردار طهرانی مقدم می‌دانیم و معتقدیم خدا با ماست و در عملیات آینده هم با ما و جبهه حق خواهد بود».
سرداربلالی با اشاره به نسل‌های مختلفی از پهپادهای شناسایی و تهاجمی و انتحاری که باایده‌گیری از آرکیو۱۷۰ و بهبود و ارتقای فناوری‌های آن ساخته‌شده و ذیل خانواده «شاهد» در خدمت نیروی هوافضای سپاه قرار دارد، تأکید کرد: «امروز همه ارتش‌های دنیا انگشت‌به‌دهان هستند که ما چه سطحی از فناوری را در این حوزه در اختیارداریم، اما غره نشدیم و می‌دانیم هنوز راه درازی برای رسیدن به قله‌های دانش و فناوری داریم و با یاری خداوند آن‌ها را فتح می‌کنیم و به روح شهدایی که ما را در این مسیر یاری کردند، به‌ویژه شهید طهرانی مقدم درود می‌فرستیم».

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.